BLOG 26639 SK

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

Nové obchodné modely v automobilovom priemysle: od predaja k poskytovateľovi služieb mobility

Automobilový priemysel v súčasnosti prechádza hlbokou transformáciou, ktorá ďaleko presahuje technologické inovácie

 

Zatiaľ čo výrobcovia automobilov sa tradične zameriavali na predaj vozidiel, transformácia mobility spôsobená novými technológiami a meniacimi sa preferenciami zákazníkov núti toto odvetvie prehodnotiť svoje obchodné modely. Táto zmena v sebe skrýva nielen výzvy, ale aj veľké príležitosti, najmä pre spoločnosti, ktoré sa dokážu pružne a včas prispôsobiť.

Zmena paradigmy: od predaja vozidiel k poskytovaniu služieb mobility

Obchodný model výrobcov automobilov bol tradične založený na výrobe a predaji vozidiel. Tieto vozidlá sa potom predávali koncovým zákazníkom a životný cyklus vozidla sa často končil jeho ďalším predajom ako ojazdeného vozidla. Tento model sa však dostáva pod čoraz väčší tlak.

S nárastom elektromobility, zvyšujúcou sa urbanizáciou a rastúcim významom riešení udržateľnej mobility sa menia očakávania spotrebiteľov. V mestách na celom svete sa vlastníctvo automobilu stáva menej atraktívnym, zatiaľ čo dopyt po flexibilných a udržateľných riešeniach mobility rastie. To vedie k posunu smerom k novým obchodným modelom, ako je zdieľanie vozidiel, predplatené služby a iné služby mobility.

Praktické príklady: ako výrobcovia reagujú na zmeny

Ukážkovým príkladom tejto zmeny je skupina BMW, ktorá so svojou značkou DriveNow vstúpila na trh zdieľania vozidiel veľmi skoro. „DriveNow, ktorá je teraz súčasťou spoločnosti SHARE NOW, ponúka flexibilné riešenia mobility v mnohých európskych mestách. Zákazníci si môžu spontánne prenajať vozidlá a vrátiť ich na ktoromkoľvek mieste v rámci obchodnej oblasti. Týmto modelom BMW oslovilo nové cieľové skupiny, ktoré si nechcú alebo nemôžu dovoliť vlastné auto, ale napriek tomu oceňujú flexibilitu vlastného vozidla.

Ďalším príkladom je spoločnosť Daimler, ktorá tiež reagovala na rastúci dopyt po službách mobility. So značkou „car2go“ bol Daimler jedným z priekopníkov v oblasti zdieľania vozidiel. Okrem toho spoločnosť Daimler založila spoločný podnik s BMW s názvom „FREE NOW“, platformu mobility, ktorá v jednej aplikácii spája rôzne služby, ako sú taxíky, zdieľanie automobilov a e-kolobežky.

Tieto príklady ukazujú, ako spoločnosti diverzifikujú svoje tradičné obchodné modely a menia sa na poskytovateľov služieb mobility, aby uspokojili dopyt na trhu.

Úloha interim manažérov pri transformácii

Prechod na nové obchodné modely si vyžaduje nielen technologické inovácie, ale aj ďalekosiahle organizačné zmeny. Spoločnosti musia prispôsobiť svoje štruktúry, procesy a kultúru, aby si zachovali pružnosť a konkurencieschopnosť. Špecializovaní interim manažéri sú v tejto fáze nenahraditeľní.

Interní manažéri spoločnosti GiVE majú potrebné odborné znalosti a skúsenosti na podporu spoločností počas tejto prechodnej fázy. Majú dôkladné znalosti z odvetvia a rozumejú špecifickým výzvam automobilového priemyslu. Úzko spolupracujú s manažmentom na vývoji riešení šitých na mieru a efektívne riadia implementáciu nových obchodných modelov.

Ďalšou výhodou interim manažérov je ich schopnosť vstúpiť do organizácie v krátkom čase a okamžite priniesť pridanú hodnotu. To je dôležité najmä v časoch zmien, keď sú nevyhnutné rýchle rozhodnutia a realizácia opatrení. Spoločnosť GiVE je známa tým, že poskytuje vysokokvalifikovaných interim manažérov, ktorí dokážu úspešne viesť a dokončiť transformačné projekty.

Prečo by spoločnosti mali prejsť na služby mobility

Prechod od čistého predaja vozidiel k službám mobility ponúka výrobcom automobilov príležitosť diverzifikovať svoje príjmy a otvoriť si nové zdroje príjmov. Namiesto spoliehania sa na jednorazový predaj vozidiel môžu spoločnosti vytvárať priebežné príjmy ponukou služieb, ktoré pokrývajú celý životný cyklus vozidla.

Okrem toho tento model umožňuje užšiu lojalitu zákazníkov. Poskytovaním služieb mobility môžu spoločnosti zostať v neustálom kontakte so svojimi zákazníkmi a lepšie porozumieť ich potrebám. To otvára nové príležitosti na krížový a zvýšený predaj, keďže spoločnosti môžu ponúkať služby na mieru, ktoré sú prispôsobené individuálnym potrebám zákazníkov.

Záver: Formovanie budúcnosti mobility

Automobilový priemysel sa nachádza v bode zlomu. Posun k novým obchodným modelom zameraným na služby mobility je nevyhnutný. Spoločnosti, ktoré sa včas prispôsobia a aktívne formujú túto zmenu, nielenže prežijú, ale budú aj úspešné.

Automobilový priemysel sa dnes mení nielen na úrovni samotného predaja vozidiel, ale aj v oblasti riadenia dodávateľského reťazca a výrobných procesov. Globálny dodávateľ automobilových komponentov čelil vážnym problémom s výrobnou kapacitou a oneskorenými dodávkami svojim zákazníkom. Táto situácia bola spôsobená nielen neoptimálnymi výrobnými procesmi, ale aj nedostatočnými skladovými priestormi a neefektívnym riadením projektov. Interim manažéri spoločnosti GiVE Management Consulting dostali za úlohu vniesť do týchto procesov poriadok a implementovať riešenia, ktoré by odstránili meškania a zabezpečili väčšiu flexibilitu výroby.

V rámci tohto projektu skúsený interim manažér vytvoril robustné nástroje na plánovanie, ktoré zefektívnili proces riadenia dodávok a zaviedli automatizované riadenie toku materiálu. Ďalším dôležitým krokom bolo zavedenie priamej komunikácie s kľúčovými dodávateľmi a štandardizácia výrobných procesov. Výsledkom bolo zníženie počtu nevybavených zákazníckych objednávok na nulu do mája 2024, čím sa zabezpečili včasné a spoľahlivé dodávky. Táto prípadová štúdia ukazuje, aké dôležité je optimalizovať výrobné kapacity a pružne reagovať na nové výzvy v meniacom sa automobilovom priemysle so službami mobility.

Interim manažéri spoločnosti GiVE zohrávajú v tejto zmene kľúčovú úlohu. Svojimi skúsenosťami a odbornými znalosťami podporujú spoločnosti pri zvládaní výziev spojených so zmenami a využívaní príležitostí, ktoré sa objavujú. V rýchlo sa meniacom svete je dôležité zostať flexibilný a prispôsobivý - a interim manažéri ponúkajú presne tú podporu, ktorú spoločnosti v tejto kritickej fáze potrebujú.

Ste pripravení urobiť ďalší krok v revolúcii mobility? Naši odborníci sú tu pre vás. Kontaktujte nás na This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. alebo na čísle +49 (0)89 1894 6057.

 

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.