BLOG 26639 SK

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

Výzvy v oblasti riadenia dodávateľského reťazca na dynamických trhoch

Automobilový priemysel čelí obrovským výzvam, pretože trhy a technológie sa rýchlo menia. Aby si výrobcovia a dodávatelia automobilov udržali konkurencieschopnosť, musia prispôsobiť riadenie svojich dodávateľských reťazcov a zabezpečiť ich väčšiu odolnosť ako kedykoľvek predtým.

 

 

Pandémia COVID-19, geopolitické napätie a rýchle technologické zmeny odhalili zraniteľnosť globálnych dodávateľských reťazcov automobilového priemyslu. V tomto článku sa pozrieme na výzvy, ktoré nestabilné trhové prostredie predstavuje pre riadenie dodávateľského reťazca v automobilovom priemysle, a rozoberieme možné riešenia.

Príčiny neistoty dodávateľských reťazcov v automobilovom sektore

Automobilový priemysel je závislý od globálnych dodávateľských reťazcov, ktoré zabezpečujú spoľahlivé dodávky dielov a súčiastok. V posledných rokoch však rôzne faktory viedli k zvýšenej neistote a volatilite:

Globalizácia: globalizácia umožnila výrobcom automobilov rozšíriť svoje dodávateľské reťazce po celom svete s cieľom znížiť náklady a uľahčiť prístup na nové trhy. Väčší geografický dosah však vedie aj k dlhším a zložitejším dodávateľským reťazcom, ktoré sú náchylnejšie na narušenie.

Takéto narušenia môžu mať podobu geopolitického napätia a obchodných sporov, ktoré môžu viesť k clám, embargám alebo narušeniu logistiky, čo ovplyvňuje efektívnosť a kontinuitu dodávateľských reťazcov.

Pandémia COVID-19 tiež nemilosrdne odhalila závislosť od jednotlivých nízkonákladových výrobných miest a dodávateľov. Zastavenie miestnej výroby by mohlo mať ďalekosiahle dôsledky. Keď museli byť továrne v Číne zatvorené z dôvodu výluky, na trhu sa náhle objavil nedostatok https://www.cnbc.com/2020/02/04/coronavirus-damages-chinas-auto-industry-as-outbreak-worsens.html“">1,7 milióna dielov na vozidlá.

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

Technologické zmeny: Technologické zmeny v automobilovom priemysle predstavujú pre dodávateľský reťazec obrovské výzvy. Rýchly vývoj inovatívnych technológií (multimédiá, autonómne riadenie, asistenčné systémy vodiča, prepojené vozidlá) a rastúci význam elektromobility zásadne menia spôsob konštrukcie automobilov. Každý z týchto pokrokov si vyžaduje, aby sa dodávateľský reťazec prispôsobil, aby dokázal držať krok.

Problémy, ktoré to môže spôsobiť, ilustrovala globálna kríza čipov. Keď v dôsledku pandémie Covid-19 prudko klesol predaj vozidiel, výrobcovia polovodičov presunuli svoje kapacity na čipy pre spotrebnú elektroniku alebo fitnes zariadenia, ktorých predaj sa zvýšil. Keď potom objednávky vozidiel rástli rýchlejšie, ako sa očakávalo, potrebné čipy sa už nedali vyrábať tak rýchlo.

Závislosť od surovín : Najmä vozidlá poháňané batériami si vyžadujú problematické suroviny pre batérie, ako je lítium, kobalt a vzácne zeminy. Ich ťažba je často spojená s problémami ESG, ako sú environmentálne škodlivé podmienky ťažby a porušovanie ľudských práv v niektorých ťažobných regiónoch. Okrem toho koncentrácia takýchto surovín len v niekoľkých krajinách môže ohroziť bezpečnosť dodávok a viesť k výkyvom cien.

Bližšia analýza trhu s lítiom napríklad poskytuje dobrý príklad súvisiacich problémov: tento ľahký kov sa v rokoch 2020 až 2022 stal nedostatkovým a jeho cena vzrástla o 400 %. Na trhu vládla atmosféra zlatej horúčky a Elon Musk už hovoril o „novej rope“. Na trh vstúpili noví hráči a etablovaní prevádzkovatelia baní zvýšili objem produkcie. Potom sa však dopyt vyvíjal horšie, ako sa očakávalo, a cena sa prepadla, hoci je stále výrazne nad úrovňou roku 2020. https://www.commodity-capital.com/de/produkte/structured-solutions-next-generation-resources-fund“">Odborníci očakávajú, že do roku 2030 sa dopyt takmer strojnásobí, hoci stále nie je jasné, ako sa to podarí pokryť. Južná Amerika môže len ťažko prispieť k rastu, keďže väčšina soľných jazier je už v produkcii. Austrália bude rásť, ale najväčší rast už zaznamenala. Afrika je potenciálnym dodávateľom, ale tamojšie lítium je horšie. Kanada a USA by mohli uspokojiť časť budúceho dopytu, ale len ak sa urýchlia povoľovacie postupy.

Potenciálny nesúlad medzi ponukou a dopytom však nie je jediným problémom lítia: najdominantnejším hráčom na trhu je Čína. Okrem obáv týkajúcich sa ochrany životného prostredia a porušovania ľudských práv vždy existuje riziko, že autokratický režim využije svoju trhovú silu z geopolitických dôvodov.

Výzvy a úzke miesta v globálnych dodávateľských reťazcoch

Riadenie globálnych dodávateľských reťazcov v automobilovom sektore predstavuje množstvo výziev, ktoré môžu viesť k vzniku úzkych miest. Uvádzame niekoľko príkladov:

Oneskorenia v doprave: Preprava automobilových dielov a vozidiel na veľké vzdialenosti môže byť časovo náročná. Tieto oneskorenia sa môžu ďalej predlžovať, ak sa na preprave podieľa viacero druhov dopravy, napríklad cestná, železničná, letecká a námorná.

Colné postupy: Colné úkony môžu predstavovať významnú prekážku. Vybavovanie colných formalít môže byť časovo náročné, najmä ak dokumentácia nie je v poriadku alebo ak sú predpisy zložité a rôznorodé.

Dopravná kapacita : Dostupnosť dopravnej kapacity sa môže líšiť a často je ťažké ju predvídať. Prepravnú kapacitu môžu ovplyvniť faktory, ako sú sezónne výkyvy, náklady na palivo a dostupnosť vodičov alebo lodí. Tieto výkyvy môžu viesť k úzkym miestam, najmä ak o tie isté zdroje súťaží viacero výrobcov.

Minimalizácia zásob: Systém výroby „just-in-time“, ktorý sa v automobilovom sektore bežne používa, minimalizuje úroveň zásob a vyžaduje si presnú koordináciu medzi dodávateľmi a výrobcami. To síce zvyšuje efektívnosť, ale aj malé narušenie dodávateľského reťazca môže viesť k prerušeniu výroby. Úzke miesta sa môžu vyskytnúť aj v prípade neočakávaného zvýšenia dopytu.

Jazykové bariéry: V globálnych dodávateľských reťazcoch, v ktorých spolupracujú účastníci z rôznych krajín a s rôznymi materinskými jazykmi, môžu jazykové bariéry viesť k nedorozumeniam a oneskoreniam.

Rozdiely v časových pásmach: Koordinácia činností vo viacerých časových pásmach môže byť náročná a viesť k oneskoreniu rozhodovania. To môže ovplyvniť schopnosť dodávateľského reťazca reagovať, najmä v prípade nepredvídaných udalostí, ktoré si vyžadujú rýchlu reakciu.

Kultúrne nedorozumenia: Kultúrne rozdiely môžu viesť k nedorozumeniam v obchodných postupoch, štýloch komunikácie a dokonca aj vo výklade zmlúv. To môže ovplyvniť dôveru a spoluprácu medzi účastníkmi dodávateľského reťazca.

 

image 28015 2 optimized

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

Stratégie pre odolnejšie dodávateľské reťazce

Existujú dve hlavné stratégie, ako čeliť vyššie opísaným neistotám a výzvam a zvýšiť odolnosť dodávateľských reťazcov:

1. Re-shoring výroby

Jednou z možných stratégií na zvýšenie odolnosti dodávateľských reťazcov je presúvanie výroby. Ide o presun výroby späť do blízkosti domáceho trhu a do regiónov so stabilnejšími politickými a hospodárskymi podmienkami. To môže viesť ku kratším a pružnejším dodávateľským reťazcom a znížiť riziko geopolitického napätia a prírodných katastrof. Podľa štúdie ABB uskutočnenej v roku 2022 plánuje 86 % nemeckých a 74 % európskych spoločností opatrenia na re-shoring alebo near-shoring.

Automobilový priemysel však v tomto smere stále váhajú, pretože na to, aby sa reshoring mohol účinne realizovať, musia byť vytvorené správne základné podmienky. Napríklad štúdia spoločnosti Porsche Consulting odhalila, že pri strategickom zvažovaní re-shoringu alebo near-shoringu je pre dodávateľov obzvlášť dôležitá otázka nákladov. Vyhnúť sa príplatkom za emisie oxidu uhličitého, ktoré prenášajú výrobcovia OEM, by tu mohlo nakloniť misky váh. Štúdia celkovo uvádza štyri základné predpoklady na to, aby sa vôbec mohlo uvažovať o reinštalácii alebo nearshoringu:

  • prístup k obnoviteľnej energii a nízkym emisiám uhlíka
  • spoľahlivé dodávky energie a zdrojov
  • efektívna logistika
  • kvalifikovaní zamestnanci

Problémom je najmä nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, keďže potrebný kvalifikovaný personál „nemožno jednoducho presunúť z jednej krajiny do druhej alebo ho tam zamestnať“, ako zdôrazňuje Dr. Ralph Wiechers. Hlavný ekonóm VDMA však kategoricky nevylučuje opatrenia na presídlenie: „Vzhľadom na nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a relatívne vysoké náklady na pracovnú silu v Európe môže byť napríklad výroba batériových článkov u nás rentabilná len vtedy, ak budú továrne vysoko automatizované.“ Obľúbeným priekopníkom z iného odvetvia je Adidas. Výrobca športových potrieb od decembra 2015 opäť vyrába časti svojej kolekcie vo vysoko automatizovanej továrni v Ansbachu.

2. Diverzifikácia dodávateľského reťazca

Diverzifikácia dodávateľských reťazcov je dôležitým krokom k zníženiu závislosti od jednotlivých dodávateľov alebo lokalít. Na diverzifikáciu existujú rôzne opatrenia:

  • Zásobovanie z viacerých zdrojov: Namiesto spoliehania sa na jediného dodávateľa môžu výrobcovia automobilov získavať kritické diely a komponenty z viacerých zdrojov. Tým sa znižuje riziko prerušenia dodávok v prípade zlyhania dodávateľa alebo problémov.
  • Geografická diverzifikácia: Výroba a zásobovanie môžu byť rozložené na viacerých miestach, aby sa znížilo riziko geopolitického napätia, prírodných katastrof alebo výluk.
  • Miestne zdroje: Získavanie dielov a materiálov z miestnych alebo regionálnych zdrojov môže znížiť náklady na dopravu a skrátiť dodávateľský reťazec. To môže viesť aj k lepšej kontrole kvality a dodacích lehôt.

Diverzifikácia dodávateľského reťazca si vyžaduje starostlivé plánovanie a analýzu. Spoločnosti musia zvážiť náklady a prínosy rôznych scenárov a zabezpečiť zachovanie kvality a kompatibility dielov. Dobre diverzifikovaný dodávateľský reťazec však môže prispieť k väčšej odolnosti a pružnosti automobilového priemyslu.
image 28015 3 optimized

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

Záver

Automobilový priemysel čelí veľkým výzvam pri prispôsobovaní svojich dodávateľských reťazcov požiadavkám dynamických trhov. Presunom výroby a diverzifikáciou zdrojov obstarávania môžu výrobcovia vybudovať odolnejšie a pružnejšie dodávateľské reťazce. Efektívne riadenie dodávateľského reťazca si dnes vyžaduje starostlivé plánovanie a schopnosť rýchlo sa prispôsobiť zmenám na trhu. Spoločnosti, ktoré investujú do odolných dodávateľských reťazcov, budú mať lepšiu pozíciu na zvládnutie narušenia a prosperitu v nestálom trhovom prostredí.

Chcete zvýšiť odolnosť svojich dodávateľských reťazcov? Naši interim manažéri a odborníci vám kedykoľvek radi poradia v rôznych oblastiach. Kontaktujte nás e-mailom na adrese This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. alebo telefonicky na čísle +49 (0)89 1894 6057.

 

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.